Definitieve guide: pagina’s optimaliseren voor Google en andere zoekmachines!

By December 16, 2014Uncategorized

Voordat we aan de checklist beginnen is het goed om te begrijpen hoe zoekmachines werken. Zo kun je optimaal gebruikmaken van de tips die ik je in dit artikel meegeef.
Een zoekmachine scant de inhoud van elke pagina. Daarnaast worden er een aantal eigenschappen van de pagina gelezen. Jou uitdaging is zoekmachines er van overtuigen dat jou pagina het beste resultaat is voor bepaalde zoektermen. In dit artikel nemen we het voorbeeld van een hovenier gevestigd in Amsterdam die graag hoog in google verschijnt als er gezocht wordt op . Jij wilt google ervan overtuigen dat jij als eerste moet worden getoond wanneer iemand in Google zoekt op “Hovenier Amsterdam”. 

Om dit te bereiken moet je het zoekwoord waar je met jou pagina op focust laten voorkomen op een aantal elementen van je website. Hieronder volgen de verschillende onderdelen waar je zoekwoord in naar voren moet komen.

  • Meta titel
  • Meta omschrijving
  • Webadres (URL)
  • Inhoud website
  • H1 koptekst op de pagina

De tekst “Hovenier Amsterdam” moet dus in alle bovenstaande punten voorkomen als je gevonden wilt worden op dat zoekwoord.

1. Bepaal je focus zoekwoord

Meta gegevens worden ingevuld per pagina van je website. Als je SEO goed aanpakt, focus je met elke pagina op een bepaald zoekwoord. Biedt jou bedrijf bijvoorbeeld een dienst aan om tuinen aan te leggen en opereer je in omgeving Amsterdam, dan kun je ervoor kiezen om te focussen op het zoekwoord hovenier Amsterdam.

2. Zorg voor goede meta data

Meta data zijn een soort labels die aangeven waar een website pagina over gaat. De meta gegevens worden door zoekmachines gelezen en worden weergegeven in de zoekmachines. Hieronder zien we de verschillende onderdelen van de meta data.

meta-data-voorbeeld

  1. 1. Meta titel: Titel van de pagina, maximaal 70 tekens.
  2. 2. Webadres/URL: Zie volgend punt van die artikel
  3. 3. Meta omschrijving: Beschrijving van inhoud op de pagina

Meta gegevens optimaliseren voor zoekmachines

De meta gegevens worden gelezen door de robots van een zoekmachine. De zoekmachines moeten weten waar je pagina over gaat, da

In het voorbeeld hierboven zie je dat het focus zoekwoord hoveniersbedrijf Amsterdam. Het focus zoekwoord is dus in zowel de meta titel als in de meta omschrijving is opgenomen.

Nu dan, hoe richt je de meta gegevens zo in dat je beter wordt gevonden in Google op je focus zoekwoord? Het antwoord is erg simpel; zorg ervoor dat alle onderdelen van de meta data je focus zoekwoord bevatten.

Meta gegevens optimaliseren voor gebruikers

De meta data worden door robots van zoekmachines geanalyseerd, maar uiteindelijk worden ze getoond aan de gebruikers van die zoekmachine. Daarom is het van belang dat meta data zo ingevuld zijn dat een zoeker zich tot het zoekresultaat voelt aangetrokken.

In het voorbeeld van de hovenier zien we deze meta omschrijving : “Hoveniersbedrijf Amsterdam gezocht? Dan bent u bij Kroon hoveniers aan het juiste adres. Al meer dan 40 jaar een begrip in Amsterdam en omstreken.” Als hovernier is het moeilijk in één zin onderscheiden, daarom is er hier voor gekozen om het bedrijf te omschrijven als een gerenommeerd bedrijf (met al 40 jaar ervaring).

Gebruik de meta data en titel dus om aan de consument duidelijk te maken wat je onderscheidt van je concurrenten!

 3. Zorg voor een goed webadres / URL

Het webadres van je pagina is nog een indicator waar aan een zoekmachine afleest of jou pagina relevant is voor een bepaald onderwerp. Zorg dus dat het webadres je focus zoekwoord ook bevat!

 

 

Leave a Reply